Står du og skal ud og købe ny PC?

Da vi primært benytter programmet Cd-ord i undervisningen, har vi tidligere opfordret til, at eleven har en Windows PC. Hvis man allerede har købt en MacBook, har MV-Nordic nu lavet en fuld version af Cd-ord (IntoWords) til Mac computere.

Har man en Chromebook eller andet styresystem, kan man benytte programmet Intowords samt AppWriter i Chrome-browseren, som alternativ til Cd-ord. Men i skrivende stund er dette program/browser-plugin(IntoWords ) ikke på niveau med Cd-ord. Men det fungere rigtig godt i mange sammenhænge.

VI har selvfølgelig også abonnement på AppWriter & Cd-ord, som også bliver installeret på elevens maskine.

Er du usikker på hvilke krav vi har til elevernes PC?

Står I og skal købe ny PC, vil vi først og fremmest anbefale, at man ikke køber en “billig” PC, da de programmer, vi benytter i undervisningen, kræver en del af maskinen.

Så en god tommelfinger regel er en Windows 10 maskine i prisklassen 4000-6000 kr.

Vi har gode erfaringer med PC’er af mærket ACER i denne prisklasse. (eller en hvilken som helst Macbook)

Dog skal dette betragtes som anvisende.

Man kan ofte få en maskine til en bedre pris, ved at købe hos en online forhandler såsom http://www.pc-lager.dk eller https://www.fcomputer.dk

Derudover skal maskinen være udstyret med et fungerende antivirus program.

Antivirus programmer findes i mange afskygninger og prisklasser.

På skolen har vi gode erfaringer med antivirus programmet ESET NOD32. Dette program giver en proaktiv og effektiv beskyttelse og gør samtidigt ikke maskinen langsom. Derudover er den prismæssigt også til at overkomme. Du kan læse mere om programmet her

Man kan også få antivirus programmer der er gratis, men det er vores erfaring, at beskyttelsen så også er mangelfuld og man derfor ikke er specielt godt sikret mod virusser.

Vi anbefaler, at man ikke køber/benytter følgende antivirus programmer: Norton antivirus & Bullguard antivirus, da disse er både dyre og gør maskinen langsom. Det er selvfølgelig helt op til jer, hvad I ønsker at benytte til beskyttelse af maskinen.

Man kan godt benytte en Chromebook i undervisningen. Dog kan man ikke have Cd-ord på denne maskine, men skal så benytte henholdsvis IntoWords & AppWriter

• Vi benytter primært internet browseren Chrome i undervisningen
  • PC’en skal også have mindst 10% af maskinens harddisk plads tilgængelig
  • I behøver ikke gå ud og købe Office pakken, da skolen har en aftale med Microsoft og installere Office 365 på elevernes maskiner, helt gratis.

Vi opsætter også elev printer, diverse software og hjælper generelt med at vedligeholde og fejlsøge på elevernes PC’er.

Dog er det elevens ansvar at have en fungerende PC tilgængelig i undervisningen.

Såfremt du har spørgsmål eller lignende, er du velkommen til at kontakte skolens IT-ansvarlige på mail: IT@n-efterskole.dk

Mvh. IT Kontoret