På Nørbæk Efterskole er et valgfag som fiskeri næsten selvskrevet. Lige bag skolen har vi Skals å og dertilhørende mose, hvor vi frit kan fiske – også i fritiden. Vores lille fiskefristed er kendt vidt og bredt, og vi har hvert år inkarnerede fiskere fra eksempelvis Tyskland og Norge, der kaster snøren hos os.

Valgfaget lærer dig om forskellige fiskemetoder, de bedste fiskeområder, det bedste vejr og årstiderne for de forskellige fisk. Vi kommer hele vejen rundt om fiskeriet, og du lærer at fange, rense og tilberede fangsten. Vi tager ture ud af huset til Mariagerfjord, Randers Fjord eller “put and take”, så du også får fisket andre steder end i baghaven. En af vores traditioner er at hive et par spandfulde sild op af Randers Fjord, når det går løs i maj måned.

Vi tager sammen ud med vores fiskestænger to gange om ugen, og har du behov for mere, kan du fiske alene eller sammen med en kammerat i fritiden. En fisketur er rigtig god, når vi sammen hygger med varm kakao, mens vi venter på bid.