Tanker omkring efterskolelivet

I forbindelse med vores september emneuge har Astrid skrevet om efterskolelivet:

Hvordan er det at gå på efterskole
At gå på efterskole er meget anderledes end at gå på en normal folkeskole. På en efterskole spiser, sover, og bor du og de andre, der også går på skolen. De fleste dage er ens. Nogle dage er der anderledes dage eller uger fx. Har vi september emneuge, hvor man laver en masse forskellige ting, som både kan foregå indenfor og udenfor. Men lærerne kan også sige en dag, hvis der er godt vejr, tager vi i Hammershøj friluftsbad. Noget af det der også er fedt ved at gå på efterskole er at der hele tiden sker noget fx. nogle aftener er der foredrag
eller noget lærerne har planlagt, men de fleste aftener bestemmer man lidt selv, hvad man vil lave. Noget af det, der er dejligt ved at gå på efterskole, er, at man lærer hinanden bedre at kende, og man kommer også til at kende lærerne på en anden måde, end hvis det bare var din gamle måske lidt gnavne matematiklærer i folkeskolen. Man for også et bedre fællesskab med hinanden både hele skolen, men også i klasserne.

Hvorfor tager man på efterskole
Folk tager på efterskole af forskellige grunde, nogle tager af sted for at blive bedre faglig, andre for at blive mere selvstændige eller bare for at prøve noget nyt. Men der er jo selvfølgelig også mange andre grunde.

Hvorfor du skal vælge at tage på efterskole
Du skal vælge at tage på efterskole, fordi det bliver et meget fedt år med både op- og nedture. Du kommer til at møde mange nye mennesker og du for venskaber for livet. Du kommer også til at for mange nye venner, du kommer til at udvikle dig fagligt, du kommer også til at udvikle dig personligt og få prøvet nogle grænser af.

Skrevet af: Astrid Sass Trærup, 14 år